Sunt momente în care simți nevoia să evadezi. Să pleci puțin și să uiți de toate lucrurile de acasă, de trezitul la prima oră urmat de tabieturile de dimineață, de grijile legate de muncă, de locurile pe care le bați la pas zi după zi. Momente în care trebuie să dai restart și să îți încarci bateriile, cum obișnuim noi să spunem. :-) Să descoperi străzi și priveliști noi, chipuri pe care nu le-ai mai întâlnit, să afli povești.

Un loc perfect pentru o escapadă on budget este Veliko Târnovo, unul dintre cele mai vechi orășele din Bulgaria, aflat la aproximativ 3 ore de București. Capitala medievală a Bulgariei, încărcată de povești cu vlahi și bulgari, cu regi și împărați din vremuri de demult, îți dă impresia că te întorci în timp de îndată ce pășești pe străzile sale abrupte și înguste. Casele simple, așezate parcă una peste cealaltă pe dealurile înalte din partea veche a orașului, compun o priveliște superbă pentru care merită oricând să te urci în mașină și să conduci 180 de kilometri. Veliko Târnovo este exact genul de loc care te transpune într-o altă lume pentru câteva zile.

Ce trebuie să vizitezi în Veliko Târnovo

Cetatea Tsarevets și catedrala cu fresce moderne

Ne-am început plimbarea pe străzile cu suveniruri și meșteșuguri din centrul orașului vechi și vreo oră mai târziu ne-am dat seama că ne aflăm în apropierea cetății așa că am mers mai departe. Drumul către cetate este o adevărată desfătare vizuală pentru cei care apreciază o priveliște frumoasă. Pe mijloc observi din depărtare drumul pietruit, iar de o parte și de alta a cetății completează imaginea de poveste râul Yantra, cu podurile sale pitorești și casele așezate pe ambele maluri.

Urci treptele și vreo 10 minute mai târziu ajungi la Catedrala Patriarhală “Înălțarea Domnului”. Numele e pompos. Ce găsești acolo e în fapt o biserică veche, care te surprinde de cum pășești în interiorul ei. Liniștea e deplină, iar pe pereți observi doar fresce moderne. Nu există catapeteasmă ci un mic altar reprezentat dintr-o icoană ce o înfățișează pe Maica Domnului cu Pruncul într-o manieră la fel de modernă. Este biserica ortodoxă despre care putem spune că ne-a impresionat cel mai mult până acum.

Biletul de intrare costă 6 leva (14 lei).

Strada Gurko

Prima stradă pe care am intrat la sugestia GPS-ului când am ajuns în Veliko (și de unde era cât pe ce să nu mai ieșim). În ziua următoare am bătut-o la pas. E îngustă, pietruită și îți oferă o priveliște de zile mari către dealul cu case care amintește puțin de Alfama Lisabonei. Tot de aici poți vedea Monumentul Dinastiei Asen, închinat regilor bulgari Asen, Petar, Kaloyan și Ivan Asen al doilea. Gurko este strada caselor vechi, acoperite de iederă, pe lângă care se plimbă pisici de toate vârstele, mărimile și culorile. Nu rata să faci o plimbare pe aici. Vei pleca cu zâmbetul pe buze.

Complexul Samovodska Charshia

Complexul cuprinde străzi pietruite, parcă desprinse din povești, pe care găsești la fiecare pas magazine cu suveniruri, dar și mici ateliere ale meșteșugarilor care încă mai sculptează figurine de lemn, modelează vase din ceramică și le pictează sau produc vase din cupru.

Cel mai mult ne-a impresionat un mic atelier cu figurine din lemn al unui bărbat pe care l-am asemănat din prima clipă cu Geppetto, bătrânelul care l-a creat pe Pinocchio. Ne-a zâmbit de cum am intrat pe ușa lui, ne-a prezentat “grădina zoologică din Veliko” așa cum și-a poreclit gama de figurine în formă de animale și ne-a dezvăluit că fiecare figurină este unică, sculptată manual din bucăți de lemn de tei. A fost greu să alegem una singură, dar am plecat până la urmă cu un elefănțel simpatic.

Alte atracții

Dacă stai măcar 3 zile, ai timp suficient să vizitezi și:

Unde mănânci în Veliko Târnovo

EGO

EGO are deschise 2 locații în Veliko Târnovo. La oricare dintre cele două ai alege să mergi, optează pentru o masă la geam. Priveliștea e de milioane.

Poate fi aglomerat la ora prânzului, dar nu te lăsa descurajat, servirea e destul de bună, iar mâncarea vine rapid. Cât timp aștepți mâncarea, servește unul dintre rachiurile bulgărești. Sunt cu adevărat deosebite. Meniul e destul de stufos (lucru care pe noi ne-a speriat puțin în primă fază), dar mâncarea este într-adevăr foarte gustoasă și vine în porții foarte mari.

În cele două zile în care am mâncat la EGO, noi am încercat, pe rând, ciorba de burtă (ușor diferită de cea românească, dar gustoasă), cotletul de porc cu brânză și cartofi, mielul cu spanac, o tocăniță cu pui, carne de porc și legume, un preparat cu carne de porc, ciuperci și brânză, salata de primăvară cu bacon și sos 1000 islands, ficatul de gâscă cu piersici și mere, bruschette cu gorgonzola (printre singurele preparate care au fost…meh), coquelet la grill (folosesc un Big Green Egggo for it), paste cu pui si sos Alfredo (printre foarte puținele dăți când chiar ne-au plăcut niște paste într-un restaurant care oferă de toate), coaste gătite la sous vide cu sos lipicios (yuuum!) și lasagna (also meh), Cel mai mult ne-au impresionat ficatul de gâscă, coastele și coquelet-ul. Trebuie să le încerci!

Fiecare masă (cu băutură aperitiv, 2-3 aperitive/ciorbă (în funcție de zi), 3 sau 4 feluri principale, apă/suc, o sticlă de vin și cafea) ne-a costat aproximativ 110 leva, adică aproape 260 de lei pentru 4 persoane. Extrem de ieftin. Raportul calitate/preț este într-adevăr excelent. :-)

Shtastliveca

Asemeni lui EGO, Shtastliveca are deschise două locații. Noi am ajuns la Shtastliveca 1, care se află exact lângă EGO 2. :-D

La Shtastliveca am mers seara, pentru cină, și s-a dovedit a fi o alegere foarte bună. Aici porțiile nu sunt atât de mari și nici meniul la fel de stufos. Decorul restaurantului e foarte interesant. De cum pășești înăuntru, ai impresia că te afli într-o casă de păpuși. De la culorile pastelate, la mileurile ce sunt integrate cu bun gust în decorul pereților, dulapurile cu bibelouri pe care le găsești chiar și în toaletă și până la canapelele confortabile, tot ambientul îți dă impresia că te afli chiar în casa cuiva.

Despre mâncare putem spune că este gătită și aranjată cu la fel de mare atenție la detalii. Noi am ales din meniu o salată bulgărească (shopska salad) și bucăți din carne de porc cu sos lipicios și cartofi la aperitiv, iar pentru felurile principale am comandat coadă de vițel cu cartofi și legume, gât de vițel cu brânză și cartofi (absolut memorabil!), carne tocată, umplută cu vânătă și brânză (chiar așa, nu invers) și obraz de vițel.

Am pus alături niște Martini, rachiuri, o sticlă de vin și niște sticle de apă. În plus, am comandat pentru desert două lava cake cu marmeladă de portocale și înghețată. Toată distracția ne-a costat doar 130 leva, aproximativ 300 de lei – pentru patru persoane.

Unde te cazezi în Veliko Târnovo

Noi ne-am cazat pentru o noapte la Fotiadis Rooms, exact în centrul orașului vechi. Am fost întâmpinați de proprietarul locului cu zâmbetul pe buze, cu croissante din partea casei și cafea. Ambele camere au fost foarte mari, iar la capitolul curățenie am da nota 10/10. Pentru o noapte de cazare am plătit 60 leva (140 lei) pentru o cameră de două persoane. O mulțime de alte variante găsești pe booking.com sau pe airbnb.com.

Nu uita:

• să schimbi banii după ce treci de vamă – în Bulgaria poți plăti și cu euro, dar cel mai bine e să ai la tine leva (o altă variantă bună este să retragi bani direct de la ATM-urile din Bulgaria)
  • să cumperi vignieta – costă aprox. 37 de lei pentru o săptămână și o poți cumpăra de la ghișeele de după vamă
  • să iei cu tine buletinul/pașaportul – pentru intrarea în Bulgaria, țară membră UE, ai nevoie doar de buletin
  • să cumperi niște vin sau rachiu bulgăresc la întoarcere; sunt cu adevărat speciale